Donderdag 27 april - De laatste vakantiedag

27 april 2017 - Valencia, Spanje

De laatste dag alweer. Koningsdag in Nederland; Willem Alexander 50 jaar. Morgenvroeg gaan we weer naar huis. Jammer dat deze dag met regen begint. Dat verwacht je toch niet in deze periode in Zuid Spanje.
We besluiten alvast wat spullen bij elkaar te zoeken en in de koffers te doen. Dat scheelt 's avonds weer.

Rond 11.30 uur gaan we op pad naar het centrum. We gaan op het grote plein bij de kathedraal kijken naar en eeuwenoud ritueel dat ook nu nog wekelijks wordt uitgevoerd.
Het gaat om de waterrechten, de verdeling daarvan en het openen van schutsluisjes. Water en het beheer daarover is macht. Toen al en ook nu nog. We zien het ook in de landen in het Midden-Oosten. Denk daarbij o.m. aan de rivier de Jordaan.

Hierna gaan we naar het Oceanografic. Een soort mega dierentuin met als thema alles wat in en rond de oceanen leeft. Het zijn vooral aquaria maar ook de combinatie van water en land voor bijv. zee schildpadden en pinguïns. We zien o.a. haaien, walvissen, zeerobben, kwallen en prachtige gekleurde kleine vissen . Maar ook vogels die bij de oceaan leven en hun voedsel daar uit halen.
Het was mooi en interessant - ondanks het weer - maar niet zo overweldigend als de affiches deden vermoeden.
We stellen vast dat we na bezoeken aan Sea-life in Scheveningen, het aquarium in Artis en de dierentuin in o.a. Emmen toch wel aardig verwend zijn en gewend zijn aan het vele moois op Nederlandse bodem.

Na een middag slenteren naar het appartement. We eten vandaag thuis en maken daarvoor toch nog even gebruik van de goed geoutilleerde keuken.

Na een romantisch diner voor 2 is het tijd voor uitzending gemist op de iPad. samen kijken we met een wijntje en een chippy naar de herhaling van Koningsdag in Tilburg. Het is een manier om het Spaanse leven los te laten en alvast weer te wennen aan het heerlijk "kneuterige" NL.