Zaterdag 22 april - Fietsdag

22 april 2017 - Valencia, Spanje

Vooraf. Soms staan er "kromme" woorden in het reisverslag. De reden is de woordvoorspelling / auto correctie in de Samsung-tablet. Excuus daarvoor.

Deze ochtend ff uitgeslapen en daarna heerlijk ontbeten. Vanmorgen gaan we fietsen met een gids. We gaan Valencia verkennen. We hebben al een eerste indruk uit onze eigen verkenningen, maar verwachten - naast een leuke dag invulling - extra info te krijgen. Daarmee kunnen we de komende dagen extra invulling geven aan onze vakantie.
Om 11.00 verkeken we met een groepje van 7 fietsers en onze gids José. Via het Turia park fietsen we naar de oude stad. Regelmatig stoppen we even en krijgen we uitleg over de omgeving, gebouwen, historische gebeurtenissen en de cultuur. Het komt niet allemaal terug in dit verslag Bij thuiskomst kunnen we er meer over vertellen a.d.h.v. De foto's die we hebben gemaakt.
De oude stad is zeker historisch, religieus en cultureel interessant. Wat ook een rijkdom aan oude gebouwen en kerken.
Via de oude stad fietsen we naar het ultra moderne deel van Valencia. We komen in een omgeving, die doet denken aan a space odyssey; pure science fiction. Zie de foto's van deze dag en oordeel zelf. Zoals gezegd kregen we ook nu een uitgebreide beschrijving van José. Bijzonder interessant.
Hierna fietsten we rustig terug na het beginpunt. Onderweg kwamen we langs een food festival; een proeverij an lokale hapjes en drankjes. Volgens gids José een aanrader.
Deze tip hebben we genoteerd !!!
Even na 14.00 uur zat de trip erop, We gingen naar het appartement om tijdens de late lunch de tour te laten bezinken.

'S Avonds een hapje eten in de oude stad op het plein bij de basiliek. We gingen met bus 95 voor € 1.50 naar het oude centrum. Goed dat er openbaar vervoer is als de benen een beetje vermoeid zijn; een understatement
Op het plein aangekomen bleek er een activiteit aanstaande te zijn. Terwijl we onze maaltijd bestelde klonk er een kanonschot. Dat was ff schrikken in deze tijd met IS aanslagen. Het was echter het startsein van een processie vanuit de katholieke basiliek. Voor ons was het een bijzondere gebeurtenis om te zien. Een stoet met een heiligbeeld, geestelijken, muziek en vele gelovigen die volgden met een brandende kaars in hun hand.
Maarrrrrrrrr. ... de verwondering duurde niet lang, want de maaltijd werd geserveerd.

En zo kwam er ook nu weer een einde aan een mooie dag.

Ps. Ja, we gingen ook weer met de bus naar huis